This is an example of a HTML caption with a link .

12 Şubat 2013 Salı



Gölge ve Kemik
Shadow and Bone (The Grisha #1)
Leigh Bardugo
Martı
Fantastik, Romantik, Genç - Yetişkin
4
(5 üzerinden)


" “Bekle!” diye sesimi yükselttim ama o çoktan arkasını dönmüştü. Kolunu tuttum, bizi izleyenlerden gelen şaşkınlık dolu seslere aldırış etmedim. “Bir yanlışlık olmalı. Ben… düşündüğünüz gibi…” Yavaşça bana dönüp kolunu tutan elime ters ters bakınca sustum. Elimi çektim ama öyle hemen geri adım atmayacaktım. “Ben düşündüğünüz kişi değilim,” diye fısıldadım çaresizce. 

Karanlıklar Efendisi biraz daha yakınıma geldi, sadece benim duyabileceğim bir sesle, “Kim olduğunu bildiğini hiç sanmıyorum!” dedi."

Bugün sizlere çıkacağını duyduğum günden beri sabırsızlıkla beklediğim, elime geçtiğinde ise soluksuz okuduğum bir kitabı tanıtacağım. Kitabın yorumunu oldukça geciktirdim, farkındayım. Araya farklı uğraşlar girince öncelik veremedim. Bu yüzden hemen bu durumu telafi edeceğim :)

Oldukça akıcı, baştan sona sürükleyici ve akılda kalıcı bir dünya... Gölge ve Kemik, bizlere bol bol Rusça terimlerle karşılaşacağımız, Rusya'nın fantastikle harmanlandığı bir dünyanın kapılarını aralıyor. Leigh Bardugo fantastik bir dünyaya oldukça yaratıcı bir açıdan bakmış ve bizlere elimizden düşüremeyeceğimiz bir kitap bırakmış. 

Kitabın türünden bahsedecek olursam nereye çeksem o tarafa gideceğini düşünüyorum, çünkü her şeyden biraz var gibi. Romantik, aynı zamanda biraz gerilimli, fantastik ama daha çok distopik, biraz macera ama tamamen genç-yetişkin kitabı :)

Daha fazla uzatmadan biraz konusundan bahsedelim.

Hikaye yetimhanede büyüyen ve birbirlerine son derece bağlı iyi birer arkadaş olan Alina ve Malyen'in çocukluğuyla başlıyor. Her çocuk belli bir yaşa gelince bir teste tabii tutuluyor ve maddelere hükmedebilen Grisha'lardan biri olup olmadığını öğreniyoruz. Bizimkilerin Grisha'lardan biri olmadıkları ortaya çıkınca  kendilerine yüklenen görevlerden birini yapmak zorunda bırakılıyorlar. Alina yetenekli olduğu haritacılıkta, Malyen ise orduda görev alıyor. 

Bir gün birçok Grisha ve diğer görevli kişilerin bulunduğu bir gemiyle Karanlık Diyar'a gitmek için görevlendirilenler arasında Malyen ve Alina da yer alır. Ancak geminin hareket etmesinden bir süre sonra Volcra'ların saldırısına uğrarlar ve birçok kayıp verirler. Bu saldırı sırasında Malyen yaralanır ve Alina da bir Volcra'nın saldırısından Malyen'i korumak için üzerine atladığı sırada beyaz bir ışık patlaması yaşanır. Beklenmeyen bu ışık patlaması sayesinde herkes kurtulmuştur. 

Birkaç dakika geçip insanlar kendine geldikten sonra tuhaf tuhaf Alina'ya bakmaya başlarlar. Görenler bu ışığın Alina'dan yayıldığını iddia eder ve ne suç işlediğini bilemeyen Alina birden kendini Karanlıklar Efendisi'nin huzuruna çıkmış bulur. Karanlıklar Efendisi, bu topraklarda Kral'dan sonra gelen ikinci kişidir.

Sizi kitabın en heyecanlı yerlerinden birinde bırakıyorum :) Daha detay verirsem spoiler'ı döşemiş olurum. Buna hiç gerek yok. Buraya kadar merak ettiyseniz devamını da beğeneceğinize eminim :)

Gelelim kitapta beğendiğim unsurlara...

Daha kitabın ilk sayfalarında bizi bir harita karşılıyor. Herhangi bir yerden bahsederken iki yerin uzaklığı hakkında bilgilenmek için mükemmel bir yöntem. Hemen bu haritanın büyük boyunu göstereyim size :)


Ayrıca yine kitabın başına eklenen Grisha sınıflandırmaları ile kafamızın karışmasını önlemişler. Tüm detaylar düşünülmüş kitapta. Özellikle sevdiğimi söylemeden geçemeyeceğim geyik boynuzu detayı mükemmeldi. Kapağın orjinal kullanılması belki de bu yüzden çoook anlamlı olmuş.


Başlarda Gölge ve Kemik için tereddütlerim vardı. Çünkü okuduğum bazı yorumlarda Uyumsuz ile benzer bi konu işlediğinden yakınmışlardı. Kesinlikle alakasının olmadığını söylemeliyim. Zira bu insanlar Uyumsuz'u Açlık Oyunları'na da benzetmişti. Bazen farklı kitaplar mı okuduk diye düşünüyorum :) Bu yüzden onu sevdiyseniz bunu da seversiniz diyebileceğim bir kitap değil bu. 

Hele ki kitabın arka kapağındaki George R. R. Martin ve J. R. R. Tolkien hayranlarına tavsiye etme olayı, gördüğüm en saçma ve en yanlış hareket. Onları okuyan adam bu kitaptan da böyle fantastik bir dünya ve kudretli karakterler bulmayı bekler ve sonuç elde sıfırdır. Sonra bir güzel alır bu kitabı kafanıza fırlatır!! Her fantastik aynı değildir... Kaldı ki bu kitap fantastik ağırlıklı bile değil :) 

Gelelim kitabı beğenip beğenmediğime... Kesinlikle çok beğendim, kitaptaki tüm detaylar o kadar güzeldi ki, yazarın yarattığı bu yeni dünya, Karanlık ve kötü olarak düşündüğümüz bir karakterin daha ilk başlarda diğer karakterlerle beraber olması mükemmeldi. Hatta Karanlıklar Efendisi başlarda favorimdi ;) Kitabın tek kötü tarafı, yazar her şeyden biraz ekleyeceğim derken bizi daha güzel olabileceğini düşündüğüm bir hikayeden mahrum bırakması. Ancak bu bir seri olduğu için devam kitaplarına göre yazar bir şeyler düşünmüştür diyorum ve kesinlikle bu türleri bir arada sevenlere öneriyorum :)

Not: Yorumlamam için bu kitabı bana gönderen Martı yayınları'na çok teşekkürler. 

2 yorum :

  1. Aa Rus muymuş? Amerikan olunca burun kıvırıyorum gıcık bir önyarıyla:D Hem de distopik falan kelimeleri gördüm oy oyy. O zaman ben de okuyayım, tavsiye etmiştin zaten:]

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet her özel kelime rusça :D Başlarda açıklamalarını düşmedikleri için sıkılmıştım, ama daha sonra o kelimeleri bilmeden de yeterince anlaşılır olduğunu anlıyorsun :)

      Umarım okuduğunda beğenirsin *-* Ancak serinin diğer 2 kitabı henüz çıkmadı. Beklemeyi sevmiyorsan, bilgine ;)

      Sil